EN GNISTRANDE FOLKFEST!
För 10:e året i rad har BrandFactory fått den stora äran att ta fram Melodifestivalturnéns koncept och grafiska profil för vår kund, Live Nation.
Tidigare år har vi arbetat mycket med att skapa livekänslan i kommunikationen genom bl.a rök och ljus, för att ge en bild av hur det är att vara där på plats. I år funderade vi mycket över vad det faktiskt är målgruppen relaterar till när de tänker på upplevelsen kring Melodifestivalen.
- Det är alltid en utmaning att varje år förändra men samtidigt behålla känslan och uttrycket i Melodifestivalens starka och inarbetade varumärke, säger Jesper Holmström, Creative Director på BrandFactory.
VILKA KÄNSLOR VÄCKER MELODIFESTIVALEN?
Melodifestivalen är hela Sveriges fest, ljuset i mörkret, då tiden när turnén drar igång i februari är steget ur den mörka perioden i Sverige och Melodifestivalen lyser upp helgerna mot våren. Som besökare tar man tillfället i akt att verkligen klä upp sig, gnistra, sväva ut i excesser och väl på plats slänger man gärna på sig en fjäderboa eller paljetthatt. Även om man sitter framför TV´n hemma så klär man upp sig och vill delta. Melodifestivalen står för glädje, värme, spänning och mod!
”Vi har ett långt samarbete med BrandFactory, deras insyn i projektet och kunskap om varumärket är viktigt för oss. Med deras ständiga förmåga att förnya och förvalta vår grafiska profil, känns det självklart att fira 10 år med dem.”
Peter Uksila, Project Director, Melodifestivalen, Live Nation
EN GNISTRANDE STJÄRNHIMMEL
Hela arenan brukar förvandlas till en gnistrande stjärnhimmel av folkhavet och det skapas alltid en fantastisk stämning på plats med hjälp av publiken. För att inte tala om programledarna och artisterna som ofta är uppklädda till tänderna. Melodifestivalen är glitter och glamour, det är glädje, lyx och show.
Hur förvandlar man då allt detta till ett visuellt uttryck? Hur kan vi förmedla vidare den känslan i kommunikationen kring Melodifestivalen 2020?
- I år jobbar vi med Paljetter såklart! säger, Jesper Holmström, han fortsätter, vi har detta år arbetat med ett paljetter som bas, infärgat för att förhöja lyxen i en “Champagne- rosa -aprikos” färg, eller coral pink som man kan kalla den. Med detta motiv kan vi få det att gnistra lite extra i de digitala kanalerna precis som själva live eventet på arenan.
På avstånd liknar motivet folkhavet på arenan eller en stjärnhimmel, samtidigt som man får den lyxiga känslan av fest när man kommer närmare och ser paljetterna. Det mörka på sidorna skapar ett djup nästan som på en arena och skapar kontrast. Kronan lyser upp hela folkhavet med sina starka färger och skapar en tydlig avsändare och identitet.
SE MER AV OSS
MELODIFESTIVALEN 2020
För 10:e året i rad har BrandFactory fått den stora äran att ta fram Melodifestivalturnéns koncept och grafiska profil för vår kund, Live Nation.
HSB
HSB har länge varit duktiga på att berätta om sig själva i tryckt format. På de platser där de fysiskt möter sina kunder har de själva upplevt att de inte riktigt har hängt med i utvecklingen, den befintliga kommunikationen gjorde inte varumärket rättvisa.