ICA-HUSET 3.0
Vi har hjälpt ICA att förverkliga sin vision om en kreativ och lustfylld arbetsplats där den fysiska utformningen tillsammans med teknik ska bidra till ett förändrat beteende och arbetssätt.
AKTIVITETSBASERAT KONTOR
ICA växte ur sitt gamla kontor och flyttade till ICA-huset där de kan samla alla medarbetare under samma tak. Det nya huset är anpassat för den typ av företag som ICA idag måste vara, innovativt, samverkande och snabbfotat. En fysisk och digital arbetsmiljö med förutsättningar för ett mer flexibelt arbetssätt.
Det nya ICA-huset ligger i Arenastaden och har plats för 2 000 personer i 6 våningar. Vi fick uppdraget att profilera den nya arbetsplatsen samt att skapa en tydlighet kring hur man hittar rätt i den stora lokalen i enlighet med deras grafiska profil.
KOMPLEXT UPPDRAG
Ett spännande och komplext uppdrag med många olika komponenter och materialval, där varje detalj är noga genomtänkt.
ICA har dragit stor fördel av vår kapacitet och flexibilitet då uppdraget varit tidspressad. Med vår specialistkunskap och långa erfarenhet kring material och montage har vi kunnat råda ICA om de bäst lämpade valen för att uppnå önskad effekt och resultat utifrån budget och tidsramar.
SKYLTPROGRAM
Tydligt skyltsystem gör det enkelt att hitta rätt i lokalen. Varje våningsplan har sin egna färg. Skyltarna förmedlar relevant information samt förstäker ICA´s identitet.
VÅNINGSPLANSSKYLTAR
Har plexilock som man kan skruva loss och stoppa varor i.
TAPETVÄGGAR
med olika motiv som effektfullt berättar historien om ICA.
FOLIERING
Av mötesrum med mönster från ICA´s profil. Fungerar som insynsskydd.
SMARTFRAMES
Aluminiumramar med utbytbart tyg för att man enkelt ska kunna byta motiv.
RESULTAT
EN ARBETSPLATS SOM MÖTER FRAMTIDEN
“Som projektledare för ICA Work arbetsplats sedan starten för 5 år sedan har jag jobbat för att skapa en arbetsplats som ska spegla behovet för framtidens medarbetare.
Vi har lyft oss från en familjär till en modern aktivitetsbaserad arbetsplats för att möta framtiden där vikten att skyltning och branding går i linje med vårat möbelkoncept. Helhetstanken med huset har jag tagit fram ihop med Thomas Erikssons Arkitekter.”
Maria Bidegård, Projektledare för Arbetsplats inom ICA@work
INSPIRERAS AV FLER CASE
SORTERA
Vi fick uppdraget att ta fram en idé kring hur de bäst kunde kommunicera sina 3 olika varumärken (Sortera, Big Bag, Åkerisäcken) som alla erbjuder liknade tjänster till olika målgrupper i samma lokal. Sorteras bild av hur det skulle ske var genom tryckt kommunikation där man skapade små utställningar om alla olika erbjudanden i deras stora nya lokal.
SVENSKA SPEL
Svenska Spels nya kontor i Arenastaden behövde få en identitet som speglade deras värderingar och verksamhet. Med tavlor från golv till tak, skyltar i plexi, färg samt kreativa lösningar brandades kontoret för att ge en arbetsmiljö som inspirerar både medarbetare och besökare.
MELODIFESTIVALEN 2020
För 10:e året i rad har BrandFactory fått den stora äran att ta fram Melodifestivalturnéns koncept och grafiska profil för vår kund, Live Nation.