HUR VI GÖR ÄR LIKA VIKTIGT SOM VAD VI GÖR
Vårt mål är att utvecklas och bli ännu mer hållbara. För att lyckas med våra ambitioner tar vi hänsyn till branschens utmaningar, våra intressenters synpunkter samt vår egen samlade erfarenhet. Människor, miljö, kvalitet och säkerhet är de områden vi främst fokuserar på för att möta en ekologisk hållbar morgondag.
BrandFactorys hållbarhetspolicy
Brand Factorys största tillgång är våra medarbetare. Tillsammans skapar vi en långsiktigt hållbar verksamhet där vi systematiskt arbetar med att uppfylla våra kunders krav med minsta möjliga miljöpåverkan med engagerade och delaktiga medarbetare i en god och trygg arbetsmiljö.
Vi på är lyhörda för våra kunders önskemål och en pålitlig samarbetspartner i syfte att uppnå långsiktiga affärsrelationer.
Engagemang och kompetens kännetecknar vår verksamhet och kunden ska alltid få ett vänligt och professionellt bemötande. Reklamationer behandlas snabbt och professionellt.
Vi erbjuder snabba leveranser där vi lovar det vi kan hålla, och håller det vi lovar.
Vi tar ansvar för att minska belastningen på miljön så långt det är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt.
I vår verksamhet:
- Uppfyller vi de lagar och krav som ställs på oss.
- Hushållar vi med råvara, material och energi.
- Har vi en väl fungerande källsortering.
- Arbetar vi miljöinriktat med kunder och leverantörer.
- Genom ständiga förbättringar minskar vi vår totala miljöpåverkan.
- Arbeta förebyggande med risker/möjligheter för att minska föroreningar.
- Tänker långsiktigt och hållbart i alla led med livscykelperspektivet för att förhindra att miljöpåverkan oavsiktligt flyttas till annan del av livscykeln.
Varje medarbetare ges förutsättningar att:
- utveckla sin kompetens
- förstå sin roll och betydelsen av det egna arbetet
- känna ansvar för sin uppgift och de befogenheter som krävs
- känna till verksamhetens mål och vision
- känna till verksamhetens arbetsmiljörisker
- samråda och medverka gällande beslut i arbetsmiljöfrågor
Vi gör ingen skillnad på kvinnor och män gällande löner för samma arbete.
Vi har nolltolerans mot mobbing, diskriminering och sexuella trakasserier. Vi månar om varandra och behandlar varandra med respekt. Vi ser mångfald som en tillgång i vår verksamhet.
Vi uppfyller minst de lagar och övriga krav vi berörs av och vi arbetar aktivt med ständiga förbättringar.
”Att vi har en tydlig hållbarhetsagenda och väljer att lyfta fram den upplevs som positivt av våra kunder. Varje investering är ett tillfälle att minska vår miljöpåverkan.”
Jakob Söderbaum, Group CEO
ANSVARSFULL OCH MILJÖMEDVETEN PRODUKTION
Vi är ett företag där en stor del av omsättningen är egen produktion. Därför är det naturligt att vi tar ansvar och agerar miljömedvetet genom hela verksamheten. I vår koncern arbetar vi med ett flertal initiativ och rutiner med fokus på att minska vår miljöpåverkan.
Långsiktigt hållbart samhälle
Vi är en del av samhället därför är det självklart att vår hållbarhetssyn sträcker sig utanför våra väggar och tak. Långsiktiga kund- och leverantörsrelationer, baserat på god kvalitet och säkerhet som hållbara produkter och ett socialt ansvar är exempel på områden vi arbetar aktiv med. Vi väljer material och leverantörer som hjälper oss att minska vår miljöpåverkan. Inom vår verksamhet hittar du flertalet certifieringar för att upprätthålla en miljövänlig produktion. Certifieringarna ställer stora krav som vi måste uppfylla, något vi gör med glädje.
Vi tar hänsyn till natur och miljö i våra processer och väljer material och leverantörer som hjälper oss minska miljöpåverkan. Vi arbetar med leverantörer som kan garantera samma hållbarhetssyn – och för att säkerställa det har vi satt upp miljömål som både vi och våra leverantörer måste följa.
Certifieringar
Vi har flera certifieringar i BrandFactory Signs & Graphics:
- Kvalitetscertifiering enligt ISO 9001
- Miljöledning enligt ISO 14001.
Vi arbetar så hållbart och miljömässigt som möjligt för att leva upp till våra certifieringar och såväl våra kunders som våra egna önskemål för en miljövänlig produktion. Detta medför ett stort antal krav, som vi därmed måste uppfylla – och som vi uppfyller med glädje.